Bier- en Nachtfabriek in Apollo Hotel Almere City

Almere heeft enorm veel kansen op het gebied van Toerisme & Recreatie. De stad is aantrekkelijk voor (buitenlandse) toeristen door de ligging ten opzichte van Amsterdam en het achterland. Het is bovendien een groene en waterrijke stad met een lange kustlijn, veel natuur en moderne architectuur. Het Apollo Hotel – modern, futuristisch en in hartje stad gevestigd – speelt er slim op in.

Like a potato, just make it yellow

Het markante gebouw van Apollo Hotel Almere City Centre is ontworpen door de Engelse architect William Alsop, gebouwd op palen en bolvormig. Hij besloot een deel van de entree af te ‘snijden’. Door de bruine schil en gele zijkant lijkt het nu op een aardappel. ‘Like a potato, just make it yellow’, schijnt William Alsop gezegd te hebben. Lara Halman (33) is hotelmanager van
het Apollo dat in 2018 – toen het onderdeel werd van de Fattal Hotel Group met 1.500 kamers in de Amsterdamse en Almeerse regio – een topjaar kende, mede dankzij concepten als de Bier- en Nachtfabriek.

Bezettingsgraad

‘Twaalf jaar geleden vestigde het Apollo zich in Almere. Destijds kenden we één concurrent, nu hebben we er veel meer. Almere groeide afgelopen jaar van 600 naar 900 hotelkamers. Sinds de komst van de Bierfabriek – in april 3 jaar geleden – hebben we een prima bezettingsgraad van de 117 kamers: door-de-weeks 70% zakelijk en 30% leisure, en in het weekend 80% leisure
en een paar longstay corporates. We ontvangen ook groepen uit China, Israël en Amerika die overdag Amsterdam bezoeken en ‘s avonds Almere in gaan. Almere is nog geen destination, hoewel weekendgasten steeds meer komen om te shoppen of op de fiets de Oostvaardersplassen willen bezoeken.

De Nachtfabriek

Wat ons onderscheid is dat we een hotel, restaurant, bierbrouwerij en uitgaansgelegenheid in één zijn met een heel informeel karakter. De vraag naar een gemoedelijke omgeving – onze medewerkers lopen in spijkerbroek en op gympen – komt ook van de zakelijke klant. Op vrijdag- en zaterdagavond faciliteren we vanaf negen uur de Nachtfabriek. Dan hebben we livemuziek, een
DJ, band, gitarist of karaoke. Het programma wisselt wekelijks en is zeer succesvol. De Bier- en Nachtfabriek zijn voor ons USP’s en voor onze gasten, ook de Almeerders, een cadeautje.

We hebben een sterke groeiambitie, zijn klaar voor de toekomst en kijken vooruit naar de Floriade

Lara Halman

Elektrische choppers

We zijn nu bezig met een try-out: elektrische choppers op blauw kenteken waarmee onze gasten de stad én bijvoorbeeld de Oostvaardersplassen of Stadslandgoed de Kemphaan kunnen ontdekken. Mensen willen niet alleen overnachten. Ze willen ook shoppen, de natuur en architectuur ontdekken, uitgaan, et cetera. Wij proberen het plaatje compleet te maken.

Floriade is booming

De Floriade Expo speelt vooral bij het bedrijfsleven, maar ook buiten Almere steeds meer. We verwachten dat ca. 2 miljoen bezoekers de stad gaan bezoeken waarvan de helft van buiten Europa komt. Almere wordt dan een dagje uit en dat biedt kansen. Apollo kan de bezoeker verleiden om langer te blijven, omdat er veel te doen is in Almere. Naast die toeristen komen
er ook honderden zakelijke delegaties, dankzij de landen die op de Floriade staan. Het thema Growing Green City schetst een beeld van ‘de stad van de toekomst’. Bedrijven willen er bij zijn en er bij horen.

Altijd wat te doen in Almere

Almere is bijzonder aanwezig op het gebied van Toerisme & Recreatie. Er is altijd wat te doen in de stad en de promotie is erg aanwezig en goed zichtbaar. Waar je Almere ook binnenkomt, je leest overal op billboards, abri’s en schermen wat er te gebeuren staat. Er zijn maar weinig steden die er zo bovenop zitten. Onze markt groeit nog steeds, zowel zakelijk als privé. We hebben een sterke groeiambitie, zijn klaar voor de toekomst en kijken vooruit naar de Floriade, de Triatlon, het Eurovisie songfestival, de Formule 1 en de vele congressen in Amsterdam.